Amazon gigant e-commerce z USA, który jest obecny prawie na całym świecie

Według danych z raportu nChannel obecnie na Amazon jest 310 milionów aktywnych użytkowników na całym świecie i rocznie sprzedaje się tam 323 miliony towarów. W tej liczbie zawiera się sprzedaż generowana przez Amazon oraz niezależnych sprzedawców na ich platformie.
Już logo Amazon dużo przekazuje, bo zawiera strzałkę wskazującą od A do Z, która symbolizuje kompleksowość ich oferty. Można tam kupić prawie wszystko.

Amazon zmienia Świat

Dzięki innowacjom, dynamicznemu wzrostowi i ekspansji na nowe rynki. Dzisiaj obecny jest w 14 krajach pod lokalnymi domenami, ale obsługuje znaczną część świata np. niemiecki Amazon ma polską wersję językową.

W Polsce nazwa Amazon pojawia się od kilku lat ze względu na centra logistyczne umiejscowione pod wieloma miastami takimi jak Wrocław, Poznań i Sosnowiec. Mało kto o tym wie, ale tam obsługiwane są zamówienia m.in. dla niemieckiej wersji strony – Amazon.de.

Tak duża firma oraz kilkanaście platform Amazon niesie za sobą duży potencjał zarobkowy w kilku wariantach. W Polsce nie jest to jeszcze wiedza zbyt powszechna, ale oprócz sprzedaży produktów Amazon umożliwia podmiotom zewnętrznym działanie na swoich platformach.

Odbywa się to na różne sposoby

 

1. Retail Arbitrage

Bardzo popularny sposób na start dla osób mieszkających w USA. Polega on na wyszukiwaniu okazji w sklepach stacjonarnych i późniejszej odsprzedaży na Amazon. Istnieją nawet specjalne aplikacje, które po zeskanowaniu kodu kreskowego produktu od razu pokazują jego cenę na Amazon.

2. Wholesale

Najpopularniejszy model handlowy, czyli zakup produktu w większej ilości od hurtownika albo producenta i późniejsza sprzedaż do klienta detalicznego. Na Amazon można założyć konto i sprzedawać inne marki, ale nie jest to najlepsze rozwiązanie dla większości osób.

3. Private Label

Model sprzedaży polegający na stworzeniu własnej marki i sprzedaży pod tą marką swoich unikalnych produktów.

Najbardziej atrakcyjny z punktu widzenia Polaka – który nie mieszka w kraju, gdzie obecny jest Amazon – jest model Private Label i korzystanie z Amazon FBA. Taki model pozwala na sprzedaż unikalnych produktów na terenie innego kraju i jednocześnie budowę stabilnego biznesu pod swoją marką. Inne modele mogą być również atrakcyjne, ale patrząc na nie długofalowo, nie niosą za sobą możliwości osiągnięcia tak dużych zwrotów z inwestycji i mogą być znacznie bardziej kłopotliwe w zarządzaniu.

 

Zastanów się nad najbardziej logicznym rozwiązaniem, gdybyś chciał rozpocząć sprzedaż w innym kraju. Wtedy wystawiłbyś ofertę na tamtejszej platformie sprzedażowej i zacząłbyś wysyłać produkty np. z Polski.

 

To znaczy teoretycznie zacząłbyś wysyłać. W praktyce szanse na pozyskanie Klientów (poza bardzo niszowymi i unikalnymi produktami) byłyby bardzo niskie. Klienci w wielu krajach są w tym momencie przyzwyczajeni do dużej wygody dokonywania zakupów online i błyskawicznej dostawy. Kto chciałby czekać kilka dni na produkt, skoro można go otrzymać od innego sprzedawcy w ciągu 48 godzin? Dodatkowo zastanów się, czy zaufałbyś nieznanemu sprzedawcy z drugiej części świata, gdybyś miał podobny towar dostępny w swoim kraju?

Czy w takim razie jako mieszkańcy Polski, Anglii lub Tajlandii stoimy na przegranej pozycji?

Na szczęście nie. Amazon stworzył rozwiązanie Fulfillment by Amazon, w skrócie Amazon FBA. Dzięki niemu możesz zlecić Amazon magazynowanie produktów i korzystać z jego wiarygodności w oczach klientów, którzy nie mają pojęcia, gdzie aktualnie przebywasz i jakiej jesteś narodowości.

Warto w tym miejscu powiedzieć kilka słów o programie Prime, który działa na terenie USA. Jego największą zaletą dla Klienta jest darmowa dostawa – najczęściej w ciągu 48 godzin. Dla sprzedawcy znaczący jest fakt, że ponad 100 milionów osób w Stanach Zjednoczonych jest w programie Prime.

Jak myślisz, czy osoba, która płaci $119 rocznie za opcję szybkiej, darmowej i pewnej dostawy, wybierze produkt z płatną wysyłką z innego kraju, czy ten objęty Prime?

Zastanów się chwilę.

Podsumowując powyższe fakty, należy stwierdzić, że program Amazon FBA jest niezwykle korzystny dla sprzedawców. Masz unikalną w historii szansę na zbudowanie biznesu zarówno w USA, jak i w wielu innych krajach, gdzie obecny jest Amazon, nigdy tam nie mieszkając.

Tylko jest problem… A nawet kilka…

 

Najważniejszym jest wiedza, co sprzedawać.

Ten wątek jest oczywiście bardzo rozbudowany, ale będę go jeszcze poruszał w kolejnych artykułach.

Teraz przedstawię Ci absolutnie podstawową kwestię, której musisz być świadom. Wcześniej wspominałem o możliwościach działania na Amazon. Pisałem o Retail Arbitrage i Wholesale, gdzie możesz sprzedawać produkty innych marek np. buty Nike. Na pierwszy rzut oka sprzedawanie markowych towarów wydaje się sensowne, w końcu uznana marka jest pożądana przez konsumentów.

Gdy jednak przyjrzymy się zagadnieniu bliżej, to nie jest to takie oczywiste. Sprzedając produkty znanych marek, skazujesz się na brak unikalności. Jesteś jednym z wielu sprzedających ten sam produkt, więc jak możesz rywalizować? Oczywiście ceną, a to nigdy nie prowadzi do niczego dobrego.

Bardzo dużym problemem jest również fakt, że każdy produkt na Amazon może być wystawiony tylko jeden raz. Tak więc sprzedając produkty innej marki, wielu sprzedawców może wystawić ten sam produkt i walczyć o tzw. Buy Box. W skrócie – ten kto posiada Buy Box, od tego Klient kupuje. Jeżeli 100 sprzedawców wystawi ten sam produkt na sprzedaż, jak myślisz, jak szybko Twój produkt pojawi się w Buy Box i będziesz miał szansę na sprzedaż?

 

Istnieje inne rozwiązanie, o którym również wspominałem wcześniej. Nazywa się ono Private Label, czyli budowanie własnej marki.

 

Jeśli w pierwszej chwili wystraszyła Cię ta wizja, to spokojnie. Naszym celem (na razie) nie będzie wygryzienie Nike i przebicie go w budżetach reklamowych.

Private Label w kontekście sprzedaży na Amazon polega najczęściej na zamówieniu w Chinach odpowiedniego produktu z Twoimi zmianami i Twoim logo. Oczywiście mogą być odstępstwa od tej reguły. Nie musisz zamawiać produktów w Chinach, możesz np. od producenta w Polsce. Generalnie taka jest najprostsza ścieżka na początku Twojej działalności na Amazon w modelu Private Label.

Taki model umożliwia budowanie własnej marki, pod którą możesz wprowadzać swoje produkty w bardzo korzystnych z perspektywy kupującego cenach. Dzięki temu w znacznym stopniu uniezależniasz się od wojen cenowych z innymi sprzedawcami, którzy sprzedają dokładnie ten sam produkt, dlatego, że Twój produkt jest unikalny.

Gdy masz unikalny produkt, to otwierają się przed Tobą możliwości poza Amazon. Nikt nie broni Ci sprzedawać w innych kanałach, np. budując własny sklep na Shopify czy wystawiając aukcje na Ebay.

Posiadanie własnej marki wiąże się jeszcze z wieloma zaletami. Jedną z nich jest możliwość sprzedaży takiej marki w przyszłości. Z jednej strony masz biznes, który przynosi regularny, comiesięczny dochód. Ponadto możesz zarobić pokaźną sumę w chwili sprzedaży firmy. Taka transakcja jest całkowicie wykonalna i Polacy też mają już swoje sukcesy w tej sferze.

Na drodze do budowy marki możesz również pozyskać inwestora, który będzie gotowy zainwestować w rozwój Twojej firmy. Będzie to możliwe tylko w sytuacji, gdy masz swoją markę i sprzedajesz unikalne produkty.

Czy to wszystko rzeczywiście jest takie proste?

Oczywiście, jeśli coś wygląda zbyt pięknie, to rodzi wątpliwości i nasuwa pytania, dlaczego cały świat jeszcze tego nie robi.

W kolejnych wpisach dowiesz się więcej o realiach budowania i prowadzenia biznesu na Amazon.

W tym momencie wymienię Ci kilka trudności:

 

  • stworzenie marki, zamówienie pierwszej partii swojego produktu, wysyłka z Chin do USA oraz magazynowanie przez Amazon wymaga inwestycji co najmniej kilku tysięcy dolarów
  • wybór odpowiedniego produktu bywa długim procesem
  • musisz mieć odpowiedni zapas asortymentu, aby produkt był w ciągłej sprzedaży. Musisz pamiętać o tym, że produkcja w Chinach może zająć miesiąc albo więcej i mogą pojawić się różne nieoczekiwane problemy
  • musisz zadbać o sprawy formalne, czyli odpowiednią formę prawną i rozliczenia
  • musisz zadbać o branding, czyli odpowiednią komunikację marki

Wszystkie te trudności są oczywiście do przeskoczenia, czego ja i wielu innych sprzedawców na Amazon jesteśmy najlepszym przykładem. Gdy zbuduje się na początku odpowiedni system, to ten biznes nie wymaga dużo uwagi w przyszłości, a ma ogromny potencjał przynosić spory zysk. Niektóre produkty mogą przynieść nawet kilkaset procent zysku w skali roku.

Więcej na temat budowy biznesu Amazon FBA znajdziesz w kolejnych artykułach.

Zobacz również:

 

  1. Jak działa Amazon FBA – Fulfillment by Amazon?
  2. Czym kierować się przy szukaniu produktu do sprzedaży na Amazon?
  3. Jakich narzędzi i aplikacji używać podczas szukania produktu do sprzedaży na Amazon?
  4. Private Label, czyli co możesz poprawić i zrobić lepiej niż konkurencja?
Artur Pawłowski
administrator
Cześć! Mam na imię Artur i jestem aktywnym sprzedawcą na Amazon. Od ponad dwóch lat mieszkam w Tajlandii, skąd zarządzam swoją firmą zdalnie przez internet. W ciągu ostatniego roku miałem okazję być, m.in. na Filipinach, na Bali, w Wietnamie – gdzie używałem tylko smartfonu, aby mieć pełną kontrolę nad sprzedażą. Do takiego stylu życia doszedłem, dzięki modelowi Private Label oraz sprzedaży poprzez Amazon FBA. Dokładny model biznesowy poznasz w tym KURSIE. Moim rekordowym miesiącem był grudzień 2017 r. Wtedy w ciągu jednego miesiąca sprzedałem produkty za ponad $72,466.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.