Jak działa Amazon FBA – Fulfillment by Amazon

Amazon osiągnął gigantyczny sukces w e-commerce dzięki rozbudowanej i świetnie działającej logistyce. Subskrybenci programu Prime w USA mają pewność otrzymania zamówionych towarów w ciągu 48 godzin bez dodatkowych kosztów wysyłki. Dodatkowo mieszkańcy 32 miast w USA mogą skorzystać z opcji Prime Now, która zapewnia dostawę wielu produktów od jedzenia po akcesoria komputerowe w ciągu 2 godzin.

Bank inwestycyjny Piper Jaffray szacuje, że 44% populacji USA żyje w promieniu 20 mil od magazynu Amazon.
To buduje niesamowitą przewagę konkurencyjną tej platformy, której nie udałoby się zbudować, bazując tylko na współpracy z firmami zewnętrznymi, np. kurierskimi.

Na infrastrukturę Amazon składa się:

  • 180 magazynów
  • 28 centrów przeładunkowych
  • 59 lokalnych punktów dystrybucji paczek
  • 65 hubów Prime Now

Dobra wiadomość dla Ciebie jest taka, że również możesz skorzystać z tej infrastruktury. Także jako sprzedawca.

Czym jest Amazon FBA?

Być może już wiesz, że Amazon w praktyce nie sprzedaje większości produktów, które dostępne są na stronie internetowej.

Robią to niezależni przedsiębiorcy, bardzo często drobni sprzedawcy, którzy korzystają z możliwości stworzonych przez Amazon. Promują i sprzedają swoje produkty na ich platformie. Ponadto korzystają z tych samych rozwiązań logistycznych, które są sekretem sukcesu firmy Amazon, np. programu Prime.

Taka możliwość nazywa się Amazon FBA (Fulfillment by Amazon). Jeśli dostrzegasz jej zalety, to w dalszej części dowiesz się m.in.
  • jak działa Amazon FBA – Fulfillment by Amazon?
  • dlaczego warto korzystać z możliwości tego programu?
  • ile to wszystko kosztuje?
  • dlaczego, sprzedając w Internecie, powinieneś zainteresować się
    Amazon FBA?

Jak działa Amazon FBA?

Kluczowym elementem programu Fulfillment by Amazon jest fakt zapewnienia kwestii logistycznych przez Amazon. Nie musisz przejmować się magazynowaniem, wysyłką, obsługą Klienta i zwrotami. Przeanalizujmy jednak cały proces krok po kroku, aby nie było żadnych niejasności:

  1. Znajdujesz produkt do sprzedaży, np: na Alibaba.com
  2. Tworzysz listing produktu na stronie Amazon (na tym etapie produkt nie jest jeszcze dostępny do sprzedaży)
  3. Przygotowujesz oraz wysyłasz produkt do jednego z magazynów Amazon lub zlecasz to innym podmiotom
  4. Amazon rozpakowuje, kataloguje i magazynuje Twój produkt
  5. Produkt pojawia się na Amazon i jest dostępy do zakupu!
  6. Klienci zamawiają Twój produkt na stronie Amazon
  7. Amazon pakuje i wysyła produkt do klienta
  8. Amazon zapewnia obsługę zamówień 24/7
  9. W razie problemów Klient zwraca produkt do magazynu Amazon

Ponadto Amazon może obsługiwać zamówienia Twoich produktów z innych źródeł, np. z Twojego sklepu lub aukcji na Ebay.

Dlaczego warto korzystać z Fulfillment by Amazon jako sprzedawca?

Podczas spotkania z udziałowcami w maju 2016 roku Jeff Bezos wypowiedział zdanie:

Naszym celem w kontekście Amazon Prime jest to, aby nieuczestniczenie w programie było irracjonalne.

Czy taka sama zasada działa w kontekście Amazon FBA? Czy jest racjonalne sprzedawać w Internecie i nie korzystać z oferty Amazon?

Sprawdźmy najważniejsze korzyści programu Amazon

1. Darmowa wysyłka do subskrybentów Prime

Jest to bardzo duża zaleta sprzedawania za pośrednictwem Amazon FBA. Blisko 95 milionów Amerykanów jest uczestnikami Prime. Są to osoby najbardziej aktywne w e-commerce i dla nich produkty objęte darmową wysyłką w ramach Prime będą pierwszym wyborem. Twoje listingi produktów zostaną oznaczone logiem Prime, które automatycznie przyciągnie więcej Klientów.

2. Promocje Amazon

Amazon często organizuje promocje, które skierowane są do wszystkich użytkowników, nie tylko abonentów Prime. Twoje produkty mają zdecydowanie większą szansę, by być objętymi specjalnymi ofertami, jeśli sprzedajesz poprzez FBA.

3. Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania

Produkty magazynowane i obsługiwane przez Amazon w ramach programu FBA mają automatycznie wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Oczywiście ma to bezpośredni wpływ na wyniki sprzedaży. Jeśli wpiszesz w wyszukiwarce Amazon jakiekolwiek słowa kluczowe opisujące produkt, to rzadko zobaczysz listingi produktów bez logo Prime na pierwszych dwóch stronach. Kto będzie szukał dalej?

4. Widoczność w Buy Box

Kolejnym kluczowym elementem dla większej sprzedaży na Amazon jest widoczność w pasku bocznym pod przyciskiem Add to Cart w momencie, gdy odwiedzający przegląda stronę produktu. Jeśli Twój produkt jest na Amazon w programie Amazon FBA, to automatycznie masz większe prawdopodobieństwo na prezentację Twojego produktu w tym miejscu. Często wyprzedzisz nawet tańsze produkty konkurencji.

5. Wiarygodność marki Amazon

Korzystając z programu Amazon FBA, masz za sobą wiarygodność całej marki. Czy masz wątpliwości, że nie otrzymasz swojego zamówienia od jednej z największych firm e-commerce na świecie? W przypadku niezależnych sklepów niestety jest taka możliwość, więc zaufanie klientów jest mniejsze. Na szczęście dzięki programowi FBA możesz już od pierwszego dnia korzystać z wiarygodności Amazon.

Ile to wszystko kosztuje i czy to się opłaca?

Mając świadomość wszelkich zalet, do razu nasuwa się pytanie: ile to kosztuje? Przecież tak duża firma jak Amazon nie obsługuje Twojej logistyki i nie użycza swojej marki charytatywnie.

Rzeczywiście tak jest. Amazon ma swój rozbudowany cennik, ale jeśli dobrze zaplanujesz swój biznes i wybierzesz odpowiednie produkty, to możesz dużo i stabilnie zarabiać.

Na opłaty Amazon składają się:

  1. Koszty przyjęcia produktów do magazynu
  2. Wysyłka i obsługa zamówienia
  3. Obsługa Klienta
  4. Zwroty produktów
  5. Magazynowanie (przy okresie dłuższym niż 6 miesięcy koszty znacząco rosną)

Ceny co jakiś czas się zmieniają, więc przy wszystkich kalkulacjach trzeba sprawdzić aktualny cennik na Seller Central na Amazon.com. Możesz to zrobić m.in pod tym linkiem:

https://services.amazon.com/fulfillment-by-amazon/pricing.htm

Swoje koszty możesz wstępnie określić podglądając ile za sprzedaż na Amazon musi zapłacić Twoja konkurencja. Możesz to sprawdzić m.in przez Kalkulator Amazon:

https://sellercentral.amazon.com/fba/profitabilitycalculator/index

Istnieje wiele innych kalkulatorów, na których możesz również oprzeć swoje wyliczenia:

  1. Jungle Scout – https://www.junglescout.com/fba-calculator
  2. AMZ Scout – https://amzscout.net/fba-fee-calculator
  3. Fetcher – https://fetcher.com/profit-calculator
  4. Viral Launch – https://viral-launch.com/amazon-fba-calculator.html

 

Przeanalizujmy strukturę opłat na przykładzie

W tym celu skorzystam z propozycji na blogu https://fitsmallbusiness.com/fulfillment-by-amazon która dotyczy zestawu plastikowych misek dostarczanych w ramach programu FBA (Fulfillment by Amazon) albo MCF (Multi-Channel Fulfillment)

Produkt – Zestaw plastikowych misek
Ilość – 1
Rozmiar – Standardowy duży, waga 2-lbs
Cena sprzedaży – $25
Koszt przesyłki – FBA – brak – przesyłka w ramach programu Prime, MCF – brak – sklep oferuje darmową przesyłkę przy zakupie powyżej $25
Koszt produkcji – $7

1. Sprzedaż na Amazon i dostawa przez FBA

FBA koszty -$4.71
Magazynowanie (1 miesiąc) -$0.64
Przyjęcie do magazynu -$1.60
Opłata za sprzedaż na Amazon -$3.75
Razem -$10.70

Kalkulacja zysku

Cena Sprzedaży $25.00
Koszt produktu -$7.00
Koszt fulfillment -$10.70
Zysk $7.30

2. Sprzedaż na stronie internetowej i dostawa przez MCF

MCF koszty -$5.95
Magazynowanie (1 miesiąc) -$0.64
Przyjęcie do magazynu -$1.60
Opłata za sprzedaż na Amazon – brak
Razem -$8.19

Kalkulacja zysku

Cena Sprzedaży $25.00
Koszt produktu -$7.00
Koszt fulfillment -$8.19
Zysk $9.81

Czy to jest dużo?

Na pewno będzie to spory wydatek, jeśli będziesz próbować sprzedawać nieodpowiednie produkty. Istnieje kilka zasad dotyczących wyboru produktu, np: dobrze, jeżeli produkt będzie nie za duży – zmieści się do pudełka po butach. Oprócz tego, Twoja marża powinna wynieść 25% i więcej, inaczej cały biznes może nie być wystarczająco opłacalny. Tymi zagadnieniami będę zajmować się w kolejnych artykułach.

Zobacz również:

  1. Jak działa Amazon gigant e-commerce z USA, który jest obecny prawie na całym świecie?
  2. Czym kierować się przy szukaniu produktu do sprzedaży na Amazon?
  3. Jakich narzędzi i aplikacji używać podczas szukania produktu do sprzedaży na Amazon?
  4. Private Label, czyli co możesz poprawić i zrobić lepiej niż konkurencja?
Artur Pawłowski
administrator
Cześć! Mam na imię Artur i jestem aktywnym sprzedawcą na Amazon. Od ponad dwóch lat mieszkam w Tajlandii, skąd zarządzam swoją firmą zdalnie przez internet. W ciągu ostatniego roku miałem okazję być, m.in. na Filipinach, na Bali, w Wietnamie – gdzie używałem tylko smartfonu, aby mieć pełną kontrolę nad sprzedażą. Do takiego stylu życia doszedłem, dzięki modelowi Private Label oraz sprzedaży poprzez Amazon FBA. Dokładny model biznesowy poznasz w tym KURSIE. Moim rekordowym miesiącem był grudzień 2017 r. Wtedy w ciągu jednego miesiąca sprzedałem produkty za ponad $72,466.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.